
Att få healing, oavsett vilken typ, är ofta avstressande och lugnande. Många vittnar om att de känner sig annorlunda, på ett bra sätt, efter sessionen. Kroppen känns mer avslappnad och de susande tankarna har stillnat. Ofta känner man kontakt med sig själv på ett sätt som kan upplevas helt och komplett. Healing brukar vara en heeeelt ljuvlig känsla helt enkelt. 🙂
Men hur kan man må dagen efter?
Oftast stannar den centrerade känslan kvar, men i vissa fall kan saker bubbla upp till ytan efter healingsessionen. Fysiskt och mentalt såväl som känslomässigt. Här nedan kan du läsa om varför det händer och vad du kan göra för att mildra det.
Om du känner ökad värk eller t om smärta efter healingen
När du får healing så ökar blodcirkulationen i hela kroppen. Muskler, organ och vävnader aktiveras när energitillströmningen ökar. I områden som smärtar (tex ryggproblem eller artros i leder) är muskler, senor och bindväv stagnerade och de kan kännas stela. När området aktiveras i och med healingen så mjukas området upp och vävnaden börjar röra sig på sitt naturliga sätt. Det kan skapa en form av träningsvärk eller upplevas som ett blåmärke. Så i det här fallet är en ökad värk och smärta enbart ett tecken på att healingen har fungerat och att området har nåtts av energiflödet.
Om känslorna bubblar upp
Att få healing innebär att saker inombords flyter upp till ytan. Man måste bli av med det gamla för att kärleken ska få ta all plats. Det betyder att gammal sorg och smärta måste lämna dig. Kanske har du förlorat någon, men när det hände gav du dig själv inte tiden att sörja färdigt? Kanske ”bet du ihop” och fokuserade på vardagen? Den här sorgen finns kvar inom dig ända tills du släpper ut den. Kanske behöver du gråta färdigt? Eller tillåta dig själv att känna den känslomässiga smärtan?
Så här kan man också förklara det:
Om vi trycker undan stora känslor som sorg, ilska, frustration etc så ligger de kvar inom oss. Jag brukar jämföra det med en sticka eller en tagg i fingret – du kan låta den vara där under ytan och inte bry dig om att ta bort den. Området kan bli irriterat och t om varigt, men ofta kan vi ignorera det och låta det vara samtidigt som vi tänker ”det går över av sig själv”.
När den kärleksfulla energin tränger fram i kroppen under healingen så hittar den alla taggar och sticker som vi har inombords och lyfter upp dem till ytan så att kärleken kan flöda i området istället. Så om du känner dig sorgsen eller kanske arg efter en healingsession så är det en sticka/tagg som har släppt inom dig. Kanske vet du inte exakt vilken känsla eller upplevelse som döljer sig bakom känslan, men ha tillit till flödet. Det är dags att ”känna färdigt” så att den delen inom dig läks.
”Nej, det här går inte längre! Jag måste ändra på det här!”
En healingsession får oss att komma i kontakt med vårt eget hjärta. Du sätts i centrum. Det kan innebära att du känner att saker i ditt liv skaver och att du måste göra en förändring. Det kan handla om både små och stora saker. Kanske blir du medveten om dina egna vanor. Kanske blir det tydligt att du behöver byta arbetsplats. Och kanske ser du ett behov av att ändra relationer.
Det här kan innebära en känsla av frustration och t om rädsla. Man vet vad man har, men man vet inte vad en förändring kan innebära.
Du blir sjuk
Precis som vid massage så tenderar en latent infektion att bryta ut efter en healingsession. Förkylning och influensa har legat ”på lur” inom dig och när energin flödar fram i kroppen så pressas läkningen igång. Dvs – infektioner bryter ut och du blir sjuk. Det här är inte alls konstigt utan ett tydligt tecken på att energiflödet har nått dig på alla plan.
Förkylningen hade kommit ändå, förr eller senare. Healingen skyndade bara på processen. 🙂
Du får huvudvärk
Energiflödet har förändrat energibalansen inom dig. Hela din kropp har fått tillgång till energi i motsats till innan när vissa delar var stagnerade och där energiflödet hade svårt att ta sig fram. Förändringen innebär även en tryckförändring och den känner du tydligast i huvudet.

VAD KAN DU GÖRA FÖR ATT MILDRA EFFEKTERNA?
Allt handlar om energi och balans. Det handlar om att lyssna inåt och känna efter vad just du behöver. Prioritera dig själv. Tillåt dig själv att känna, att sörja eller att vara arg om du behöver. Tillåt dig själv att vara ensam om du behöver. Starta din förändringsprocess.
Förutom detta finns det några generella tips på hur man kan återfå lugnet:
– Vila. Låt kroppen återhämta sig.
– Drick mycket vatten.
– Meditera. (Har du svårt att sitta ner och meditera så kan du ta långa promenader istället. Utan mobiltelefon eller hörlurar.)
– Var utomhus. Helst barfota. Rör vid växter och träd. Känn hur vinden rör vid dig och ta djupa andetag.
Sist men inte minst – healing är till för att du ska läka och må bättre på alla plan. Så även om du får en jobbig reaktion så är det ett tecken på att kärlek har tagit större plats inom dig. <3
Lämna ett svar